سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هدایت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کنترل خون ریزی

    نظر

             تحولی تازه در کنترل خونریزی توسط فناوری نانو

محققان نشان داده‌اند که برخی نانو مواد وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها خونریزی را تنها طی چندین ثانیه در محل زحم و جراحت متوقف کرد.
محققان دانشگاه MIT و دانشگاه هنگ کنگ (HKU) به دستاورد مهمی نایل شده‌اند که می‌تواند تحول بزرگی در فرایند درمان جراحات و در کل پزشکی ایجاد کند.هنگامی که نانوذرات ابداعی که به حالت مایع هستند بر روی زخم ریخته می شوند، ترکیبات خاص پروتئینی داخل آن تبدیل به ژلی می شوند که بی‌شباهت به نوعی سد نیست و در نهایت زخم را پوشانده و خونریزی متوقف می‌شود. در حقیقت این ژل غیر رسمی به مولکول‌هایی تبدیل می‌شوند که سلول‌ها می‌توانند از آنها به عنوان بلوک‌هایی جهت احیاء ترمیم بافت‌های آسیب دیده استفاده کنند

"

یکی از دانشمندان علوم مغزی در دانشگاه MIT در این خصوص گفت: ما دریافته‌ایم که با استفاده از یک شیوه جدید درمانی می‌توان در کمتر از 15 ثانیه خونریزی را متوقف کرد و بدین ترتیب فرایند کنترل خونریزی محتول می‌شود.

این دستاورد جدید برای دانشمندان از ارزش بالایی برخوردار است و برای نخستین بار است که نانوتکنولوژی برای رسیدن به چنین هدفی یعنی تسریع فرایند توقف خونریزی در محل رگهای خونی آسیب دیده استفاده شده است.

در حال حاضر پزشکان و جراحان روش‌های محدودی برای توقف خونریزی آن هم بدون وارد آوردن لطمات جانبی برای بیمار در اختیار دارند و در حال حاضر حدود 50 درصد از زمان جراحی که بسیار صرف کنترل خونریزی از طریق روشهایی هم چون فشار و غیره می‌شود.

دانشمندان در آزمایشات خود بر روی موشهای آزمایشگاهی از این نوع مایع که حاوی پروتئین‌های یاد شده بودند بر روی زخم‌های باز و در بافتهای گوناگون استفاده کردند که از آن جمله می توان به بافتهایی همچون مغز، کلیه، پوست و رشته‌های عصبی اشاره کرد.

محقق اصلی این مطالعه در این زمینه گفت: تقریبا در هر یک از این موارد قادر بودیم تا بلافاصله خونریزی را در بافت و رگ آسیب دیده کنترل کنیم.

این در حالی است که اوایل سال جاری میلادی، ‌دانشمندان این مطالعه گزارش دادند که از مایع مشابهی می‌توان برای احیای دوباره بینایی در موشهای آزمایشگاهی استفاده کرد در این خصوص پروتئین‌های موجود در مایع یاد شده به عنوان یک شبکه پیچیده داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به واسطه آن سلول‌های مغزی رشد دوباره‌ای خواهند یافت.

یکی از این محققان گفت که به عنوان استفاده آزمایشی از آن در یک عمل جراحی مغزی، آنها دریافتند که برخی از این پروتئین‌ها می‌توانند جریان خونریزی را متوقف کنند.

وی افزود که در آینده‌ای نزدیک از این دستاورد جدید در جراحی‌های پیچیده که با خونریزی های شدید همراه خواهد بود استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان به جراحی‌های پیچیده در میادین جنگ اشاره کرد.

استفاده از این شیوه جدید و کارآمد از آن جا اهمیت پیدا می‌کند که می‌توان به وسیله آن در حین عمل جراحی دید خوبی داشت، از آن گذشته مدت زمان عمل جراحی نیز با استفاده از این روش تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.

همچنین بر خلاف روشهای معمول از این تکنیک جدید می‌توان برای کنترل خونریزی در محیط‌های مرطوب نیز استفاده کرد.

جالب آن است که با استفاده از این روش هیچ گونه تاثیر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن حیوانات مورد آزمایش مشاهده نخواهد شد.

در حال حاضر مکانیسم اصلی این فرایند بر دانشمندان ناشناخته مانده است.